Suchy zębodół Iława

suchy zębodół iławaKażdy z nas chociaż raz w życiu doświadczył zabiegu ekstrakcji, czyli tak zwane usuwanie zębów. Zazwyczaj po usunięciu zęba na jego miejscu tworzy się skrzep. Rana goi się prawidłowo i już kilka dni po zapominamy o całym stresie i nieprzyjemnościach związanych z zabiegiem. Czasem jednak zdarza się tak, że pojawia się suchy zębodół. Co to właściwie jest? Suchy zębodół jest to poekstrakcyjne zapalenie zębodołu. Oznacza to, że skrzep nie wytworzył się, lub wytworzył się, ale uległ oderwaniu, a do miejsca po zębie dostają się resztki pokarmowe. Suchy zębodół powoduje bardzo silny ból, a gdy wystąpi, jak najszybciej należy zgłosić się do lekarza, który zajmował się usunięciem zęba.

Jakie są przyczyny i objawy powstania suchego zębodołu?

Pierwszym z objawów przy powstaniu suchego zębodołu jest mocny, promieniujący ból, który z czasem narasta. Może powodować również ból skroni, a nawet ucha. Oprócz dolegliwości bólowych przy suchym zębodole bardzo często pojawia się również gorączka, siny nalot na dziąśle w miejscu po usuniętym zębie, a także przykry, nieprzyjemny zapach z ust. W niektórych przypadkach oprócz bolesnych dziąseł pojawia się także szczękościsk, a także powiększenie węzłów chłonnych.

Objawy te nie są typowymi objawami, które występują przy próchnicy lub wyrastaniu zęba, więc łatwo jest spostrzec się, że cierpimy na suchy zębodół. Najczęściej przyczynami suchego zębodołu są zaniedbania i niestosowanie się do wskazówek i zaleceń poekstrakcyjnych, jakie otrzymaliśmy od lekarza stomatologa. Do najczęstszych należy zapalenie papierosa przed upływem 72h po ekstrakcji – dym papierosowy doprowadza do podwyższonej temperatury w jamie ustnej, utrudniając krzepnięcie krwi; kwas acetylosalicylowy, potocznie aspiryna również powoduje zaburzenia krzepnięcia krwi, co utrudnia powstanie skrzepu; bardzo często do powstania suchego zębodołu dochodzi także przez przedwczesne rozpoczęcie płukania jamy ustnej, spożywanie gorących napoi i posiłków, manipulację językiem w okolicy zębodołu i zbyt intensywne czyszczenie zębów w okolicy usuniętego zęba. Nie zawsze jednak winnymi powstania suchego zębodołu jesteśmy my sami. Może on powstać w wyniku procesu zapalnego lub ostrej infekcji, przez choroby takie jak: cukrzyca, nadciśnienie, hemofilia czy anemia.

Leczenie suchego zębodołu

Leczenie suchego zębodołu polega na dokładnym przepłukaniu miejsca po ekstrakcji solą fizjologiczną. Następnie ponownym rozkrwawieniu rany przy pomocy specjalnej łyżeczki zębodołowej i zabezpieczeniu zębodołu opatrunkiem o działaniu przeciwzapalnym, przeciwobrzękowym i przeciwbólowym. Opatrunek w razie potrzeby jest wymieniany co kilka dni.  Całe leczenie w zależności od stanu Pacjenta może trwać nawet 2 lub 3 tygodnie.

Zapobieganie powstawaniu suchego zębodołu

By zapobiec powstaniu suchego zębodołu, najważniejsze jest słuchanie zaleceń lekarza stomatologa. Pamiętajmy, by ograniczyć palenie papierosów i wysiłek fizyczny, unikać pokarmów gorących i twardych. Ponadto nie szczotkować zębów kilka godzin po ekstrakcji i nie płukać jamy ustnej przez kilka pierwszych dni.